...Att hitta tillbaka...

När man är en sådan extremt resultatorienterad person som jag är sätter man ständigt upp nya mål för allt man gör.
När jag var i äldre tonåren kom på mig själv att upprepade gånger kräla i trädgården i jakt på närbiler på antingen insekter eller blommor. På den tiden använde jag mig av min lilla kompaktkamera som jag egentligen hade skaffat för att kunna ta bilder på fester och när jag umgicks med kompisar. Det första målet jag satte upp för mig själv var att jag skulle lära mig att använda denna kompaktkamera och dess finesser. Det viktiga var att verkligen bevisa för mig själv att fotografering var ett riktigt intresse. 2008 köpte jag min första systemkamera, då hade jag uppnått målet - Ja, fotografering var ett riktigt intresse som jag brann för. Därefter följde nytt mål på nytt mål och i början handlade mest om att jag skulle bli bättre på specifika områden inom fotografering. Så småningom omvandlades dessa mål till riktiga prestationsmätningar för mig själv.
Samtidigt tog livet ut sin rätt och andra saker i min tillvaro började kräva mycket av min uppmärksamhet och energi. Som den resultatorienterade person jag är valde jag då att sätta fotograferingen åt sidan. "Kan jag inte uppnå mina mål och ständigt bli bättre är det ju inte lönt jag håller på", resonerade jag med mig själv. Och det var här jag gick bet. Jag valde själv bort en av de saker som ger mig energi och tillfredställelse, jag valde själv bort mitt flow.
Nu är jag några år äldre och har börjat inse. Jag har börjat inse att allt i livet behöver inte vara en tävling (läs där man ständigt tävlar mot sig själv). Jag har börjat inse att de viktiga sakerna i livet är just sådana här saker som ger en själv ett inre lugn och glädje. Och även om yttre omständigheter kan göra det svårt att hålla denna balans ibland, är ansvaret helt ens eget att göra sitt bästa att hitta tillbaka till de saker i livet som gör en lycklig.
Och fotografering är något som gör mig lycklig! Trevandes börjar jag nu hitta tillbaka till denna inre ro som fotografering ger mig. De första stapplande stegen valde jag att göra på samma sätt som jag gjorde i början. Tidigt denna söndagsmorgon la jag mig i det blöta gräset, andades in den friska luften från morgondaggen och fokuserade på närheten till naturen.
 
Allmänt, Natur | |
Upp